[searchandfilter fields="search,kompetence,skoly" types=",checkbox,checkbox"]

Nearpod – interaktivní prezentace

Nearpod – interaktivní prezentace

Vaplikaci Nearpod je možné tvořit interaktivní prezentace, které žáky zaujmou a vnesou do hodin „nový svěží vítr“. Každý slide je jiný, žáci si můžou zahrát pexeso, poslechnout audio i video, odpovídat na otázky i využít 3D mapy, případně se ocitnout před budovou, o které si povídáme.

Do aplikace Nearpod je možné přihlášení zdarma. Poté lze založit prezentaci pomocí výběru v levém menu „My leassons“, „Create“, „Lessons“.

Prezentaci stačí pojmenovat a začít tvořit jednotlivé stránky (slidy) přes tlačítko +.
Lze vkládat textové
slidy, videa, audio, pdf i 3D pohled, dále aktivity jako jsou například pexeso, otázky, kreslení či vložit krátký testík na paměť. 
 

Vzniklá prezentace jde sdílet sžáky, kteří si prezentaci mohou vypracovat samostatně či kolektivně ve třídě. Prezentace lze súspěchem využít pro aktivizaci žáků na začátku hodiny i jako domácí přípravu či prezentaci během hodiny. 

Ukázka pexesa:

Kahoot- soutěžit žáky baví!

Kahoot- soutěžit žáky baví!

 Kahoot je aplikace (zdarma), kde je již vytvořeno množství kvízů na různé téma a svůj vlastní kvíz si může každý vytvořit či upravit kvíz stávající. Následně si tento kvíz může zahrát libovolné množství žáků a vzdělat se zábavnou formou. 

Existuje stránka, kde se učitel zaregistruje a vybírá či tvoří kvízy pro žáky na dané téma https://kahoot.com/schools-u/.
A pak také existuje st
ránka pro žáky – hráče kvízu 
https://kahoot.it/kde žáci zadají kód, který je nechá vstoupit do toho správného kvízu. Po přihlášení do „učitelského Kahootu“ na hlavní liště nahoře vyberete možnost Discover, a zadáte téma kvízu, které se Vám hodí do hodiny. 

Kvízy jsou seřazeny podle nejvíce „hraných“, jeden zkvízů si vyberete a zvolíte Edit a Duplicate – tím se vybraný kvíz zkopíruje do „Vaší knihovny kvízů“. Kvíz lze libovolně upravit. Po dokončení úprav či tvorbě kvízu dáte Play->Teach a zvolíte variantu, jestli budou žáci hrát na týmy nebo každý za sebe. PIN, který se vygeneruje , poskytnete žákům, kteří se přihlásí do hry pod „žákovským linkem“. Zábava může začít! Na konci hry jsou vyhlášeny stupně vítězů a zní famfáry… Žáky tato forma opakování velmi baví.  

Aplikace Padlet – nejpružnější zdroj informací

Aplikace Padlet nejpružnější zdroj informací

Nástěnky jsou klasika, rozvrh a suplování na nástěnce u ředitelny tradice, ale pokud má škola více budov a nekonečné chodby, nabízí se modernější řešení: aplikace Padlet jako okamžitý zdroj informací. 

Padlet je bezplatná aplikace, lze ji stáhnout z Microsoft Store, můžete ji mít v telefonu i notebooku. Je to velmi šikovný poznámkový blok pro skupinu, která jeho prostřednictvím sdílí informace. Konkrétně v naší škole se využívá k aktualizaci suplování a kontrole přítomnosti vyučujících. Nenahrazuje oficiální záznamy ve školní matrice, jen je ve zjednodušené podobě dává k okamžitému nahlédnutí všem zúčastněným. Telefon s sebou vyučující nosí neustále, mnozí učí během dne v různých budovách a potřebují se někdy ubezpečit, kde budou suplovat, aniž by se přihlašovali k počítači. Nabízí se v české verzi. 

vedení školy, OŠ, ZŠ a MŠ Plzeň

Tablet ve speciální škole

Tablet ve speciální škole

Digitální technologie usnadňují komunikaci se žáky s různými druhy postižení. A protože možností postižení je bohužel hodně, čeká někdy i na zkušené učitele pořádná výzva. Letos k nám nastoupil žák se závažným sluchovým postižením.

Aplikace Znakujte s Tamtamem je určena pro žáky i učitele nebo pro toho, kdo se potřebuje naučit základy českého znakového jazyka. Aplikace je zdarma a máme ji nainstalovanou na tabletu ve třídě, kam chodí žák s kochleárním implantátem, který ale neslyší dobře, nemluví a znakovou řeč umí jen částečně. Díky slovníku znakového jazyka je možná domluva a kontrola porozumění. Paní asistentka aplikaci využívá ke komunikaci a sama zahájila studium znakového jazyka, abychom byli připraveni, kdyby se v budoucnu objevil podobný žák. Tablet se slovníkem znakového jazyka je určen výslovně pro tohoto konkrétního žáka, aby byl vždy při ruce. 

Další tip: “Znakujte s námi” se jmenuje aplikace pro chytré telefony typu Android, která uživatelům nabízí materiál pro výuku českého znakového jazyka. Skládá se ze tří částí: slovníku, výukové sekce a kvízů, v nichž si mohou uživatelé procvičit nabyté znalosti. 

vedení školy, OŠ, ZŠ a MŠ Plzeň

Sdílená nástěnka online aplikace Wakelet

Sdílená nástěnka online aplikace Wakelet

Wakelet je online nástěnka, na kterou si můžete připnout nejrůznější informace v podobě textových poznámek, odkazů na web, souborů, obrázků, videí, příspěvků na Facebooku, Twitteru a mnoho dalšího. Je možné si nastavit nástěnku jakou soukromou, sdílenou (jen kdo má odkaz) a nebo veřejnou. Prostřednictvím této nástěnky si můžete vytvářet svoje portfolio, předávat studentům informace, zdroje odkazy a mnoho dalšího.

Nástroj Wakelet používám jako online nástěnku pro sdílení zajímavých odkazů dětem. V Google Classroom mají odkaz na Wakelet, do kterého přidávám zajímavé odkazy podle toho, kam zrovna „zabrousím“ při přípravě na výuku. Aby odkaz na Wakelet v Google Classroom nezapadl mezi ostatní, občas přidám aktualitu do Streamu.

Postupně také do Wakeletu kopíruji oblíbené záložky z Chromu, ve kterých se již vzhledem k množství nedá orientovat. Takže si v odkazech pomocí Wakeletu, dělám pořádek. Nástroj vřele doporučuji. Jen poznamenám, že prostředí je v angličtině, ale vzhledem k jednoduchosti ovládání to není vůbec na závadu.

 

učitelka českého jazyka, GaSOŠ Rokycany

Základní vlastnosti nástroje Wakelet
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Pomoc kolegům formou video návodů na Youtube

Pomoc kolegům formou video návodu na Youtube

Kolegové, kteří jsou zdatnější v anglickém jazyce a rychleji se orientují v aplikacích, které nemají české alternativy natočí a namluví video, které vloží na YouTube a díky této aktivitě se ostatní kolegové, kteří nejsou tak zdatní v ICT a angličtině nebojí zkoušet nové věci.
Jak na to?
  • Připravím si to, o čem chci mluvit a co k tomu potřebuji (záložky v prohlížeči, aplikaci, o kterých chci mluvit, atd.).
  • K nahrávání používám možnost „Nahrání obrazovky“ (karta Vložení) v programu PowerPoint. Pokud mám mikrofon, mohu při nahrávání přidat vlastní komentář s vysvětlením.
  • Po skončení nahrávání se video automaticky načte do otevřené prezentace.
  • Kliknu na video pravým tlačítkem myši a zvolím možnost „Uložit multimédia jako…“
  • Pojmenuji video a uložím do složky.
  • Video mohu nasdílet pomocí cloudového úložiště kolegům, nebo jej umístit přímo na YouTube.
 Výhody:
  • Uživatelsky přívětivé – netřeba stahovat jakékoliv jiné programy.
  • Před uložením lze video nastříhat přímo v programu PowerPoint – základní střih, ne nějaké komplikované ovládání. (já nestříhám, ale přetáčím, dokud to není podle mých představ, ale možnost střihu tam je.)
  • Možnost audiovizuálních efektů přímo v programu PowerPoint.
  • Jednoduché ovládání – zvládnou i začátečníci.

učitel anglického jazyka, GASOŠ Rokycany

Prezentace v online nástroji Sway v rámci Office 365

Prezentace v online nástroji Sway v rámci Office 365

Sway je jednoduchý a intuitivní nástroj pro tvorbu online prezentací, dokumentů a dalších informačních materiálů. 
Pro žáky jsem připravila v předmětu pečovatelství prezentaci v aplikaci Sway. Prezentace byla zaměřena na problematiku polidštění přístupu k uživatelům sociálních služeb. Je určena pro předvádění ve výuce a sdílení na internetu. 
Pro žáky je to velmi přínosné, protože se k prezentaci dostanou odkudkoliv pomocí webu. Pro vyučující vidím výhodu v tom, že je to nové a velice efektivní, prezentovat můžeme odkudkoli, kde je připojení na internet. Snadno jdou vkládat textové informace, obrázky, obrázkové galerie, videa, zvukové nahrávky, atd. Do prezentace lze taktéž vložit připravený kvíz z MS Forms a ten pak procházet. V rámci tvorby prezentace se mohu více soustředit na informace (obsah), co žákům potřebuji sdělit a umísťování a vzhled nechám na prezentační aplikaci. Existuje totiž zde mnoho pěkných šablon, které můžete využít a netrávit tak mnoho času formátováním obsahu. Vřele doporučuji.
učitelka odborných předmětů, SŠ Kralovice.

Digitální zdroje České televize ČT Edu

Digitální zdroje České televize ČT Edu

Doplnění a zpestření výuky z databáze vzdělávacích videí České televize.

V době distanční výuky se mi osvědčily, zejména v 1. a 2. ročnících tříletých technických oborů k doplnění a oživení učiva využívat nabídku České televize ČT EDU. Videa jsou na webu velmi pěkně řazena dle stupně vzdělávání a dle jednotlivých předmětů a obsah se neustále aktualizuje. Zveřejněná videa výuku vhodně doplní a mají v sobě vždy i něco navíc, co žáky většinou zaujme. Řadu žáků inspirují videa ke zhlédnutí i dalších publikovaných materiálů.

Zajímavě se dají využívat i ve Wordu přiložené pracovní listy. 

Učitelka Českého jazyka, SŠ Kralovice