Nástroj Pokrok ve čtení v MS Teams
1 července, 2022 Žádné komentáře
Existuje stránka, kde se učitel zaregistruje a vybírá či tvoří kvízy pro žáky na dané téma https://kahoot.com/schools-u/.
A pak také existuje stránka pro žáky – hráče kvízu https://kahoot.it/, kde žáci zadají kód, který je nechá vstoupit do toho správného kvízu. Po přihlášení do „učitelského Kahootu“ na hlavní liště nahoře vyberete možnost Discover, a zadáte téma kvízu, které se Vám hodí do hodiny.
Kvízy jsou seřazeny podle nejvíce „hraných“, jeden z kvízů si vyberete a zvolíte Edit a Duplicate – tím se vybraný kvíz zkopíruje do „Vaší knihovny kvízů“. Kvíz lze libovolně upravit. Po dokončení úprav či tvorbě kvízu dáte Play->Teach a zvolíte variantu, jestli budou žáci hrát na týmy nebo každý za sebe. PIN, který se vygeneruje , poskytnete žákům, kteří se přihlásí do hry pod „žákovským linkem“. Zábava může začít! Na konci hry jsou vyhlášeny stupně vítězů a zní famfáry… Žáky tato forma opakování velmi baví.
Učitel spravuje třídu: přidává balíčky slov např. jednou nebo dvakrát týdně. Studenti si slovíčka procvičí ve formě domácího úkolu. Učitel vidí, kdo dokončil domácí úkoly a která slova se žákovi těžce učí. Lze využít pro každý ročník, neboť je možné, aby učitel nastavoval úroveň i téma.
Tato aplikace sice není zdarma, ale je cenově dostupná.
Seznam podporovaných jazyků: Slovensky, Polsky, Francouzsky, Rusky, Anglicky, Chorvatsky, Maďarsky, Italsky, Německy, Latinsky, Esperanto, Španělsky, Česky
Učitelé jazyků, SŠ Oselce
Uvedeme spíše příklady toho, co konkrétní žáci považují za odměnu za splnění úkolu. Je to velmi specifické a zdůrazňuji, že jde o žáky s mentálním postižením a často i autismem. Autisté milují dopravní prostředky a jízdní řády. Jeden si celý rok ve volných chvílích pouští hlášení staničních rozhlasů na nádražích. Druhý videa s jízdou tramvají. Pro třetího je odměna, že si pustí výukový program Lidské tělo a dosazuje názvy kostí. Vydrží to opakovat prakticky celý školní rok, několikrát do týdne. Další si pouští stále stejnou písničku.
Protože jsme i na střední škole přeci jen obor speciálního školství, vyhovují nám mnohé výukové programy určené pro první stupeň ZŠ a ty obvykle obsahují i patřičně teatrální hodnocení práce žáka. Pokud je úkol splněn, nesmí vyučující vynechat „odměnu“ v podobě výsledkové listiny nebo diplomu, kde je uvedeno jméno žáka. Vidina diplomu zcela zastíní to, že k jeho dosažení je nutno počítat, doplňovat, skládat. A žáci nadšeně řeší úkoly, které by na vytištěném černobílém papíru odmítali. Díky možnostem digitálních technologií je práce těší. Doporučujeme programy společností Silcom, Petit, Terasoft, Mentio.
Učitel pošle do streamu otázky pro danou třídu a promítá je na dataprojektor. Zároveň má spuštěnou aplikaci na mobilním zařízení (pro všechny aktuální platformy, dokonce ještě i pro mobilní zařízení s OS Windows Mobile). Po zobrazení otázky žáci zvednou svou kartičku s čárovým kódem a otočí ji podle toho, jak chtějí odpovědět (čtvercová kartička má strany označené malými písmeny A, B, C, D – tedy odpovídajícím možnostem v odpovědích). Učitel naskenuje mobilním zařízením zvednuté kartičky a odpovědi se rovnou přenáší do databáze v programu na PC. Na mobilním zařízení učitel zároveň vidí i jména odpovídajících a i to, zda žák odpověděl správně (jméno se zobrazí zeleně) nebo nesprávně (červeně).
Samozřejmě aplikace funguje i v anonymním režimu, bez ukazatele špatné a správné odpovědi, což by při poskytování okamžité zpětné vazby nedávalo smysl. Aplikace poskytuje poměrně komplexní reporty s možností exportu ve formátu csv (MS Excel). V placené verzi jsou i další možnosti navíc.
Nevýhodou je možnost pouze 4 odpovědí, a to pouze ve formátu jeden výběr ze 4 možností.
Aplikace je vhodná pro všechny typy škol, a tedy všechny učitele.
učitel biologie, GaSOŠ Rokycany
Socrative je aplikace fungující na online systému odpovídání. Učitel vytváří kvízy (testy, cvičení), která zadává žákům. Žáci odpovídají digitální formou a učitel mám možnost v reálném čase sledovat odpovědi jednotlivých žáků. Po ukončení kvízu jsou okamžitě k dispozici výsledky. Při zadávání kvízu je k dispozici pestrá škála nastavení – náhodné generování otázek a odpovědí, „viditelnost“ okamžité zpětné vazby ihned po odpovědi, počet pokusů, … Vytvořené kvízy lze mezi učiteli sdílet pomocí odkazu nebo kódu kvízu.
Fungování aplikace v reálném čase, okamžité výsledky a jejich vizualizace poskytuje učiteli i žákům zpětnou vazbu o zvládnutí dané problematiky.
Aplikace je ve verzi pro žáky a učitele a funguje na všech mobilních platformách i na počítačích. V žákovské verzi není potřeba mít žádný účet. Do kvízu žáci vstupují po zadání názvu místnosti a jména (pokud učitel nastavil – je možné v případě potřeby nechat i anonymně).
V učitelské verzi je potřeba založení účtu. Pak lze vytvářet, spouštět a vyhodnocovat kvízy. K dispozici jsou otázky 3 typů – Multiple Choice, True-False a Short Answer.
Před spuštění kvízu učitel nastavuje možnosti zobrazení otázek žákům:
V případě neplacené verze má učitel jen jednu místnost a omezený počet současně připojených uživatelů do místnosti. A některá další omezení v nastaveních kvízů. Také není možné odeslat hromadně žákům jejich individualizované výsledky. Učitel je má k dispozici a musel by jednotlivě rozesílat žákům.
V placené verzi lze vytvářet více místností a do nich zadávat konkrétní žáky a jejich emailové adresy. Na tyto adresy se ihned po uzavření kvízu dá odeslat každému žákovi individualizovaný výsledek v PDF s vyznačením jeho odpovědí a správných odpovědí. S tímto dokumentem pak může žák pracovat na odstranění chyb a neznalostí. Dále lze přímo z účtu kontaktovat online podporu a mám zkušenost, že komunikace byla bezproblémová pomocí chatu a emailu.
Učitel má v obou verzích k dispozici statistiky v Excelu a PDF.
Kromě „klasických“ kvízů (testů) má aplikace i „Exit Ticket“, Space Race (závody týmů) a Quick Question.
Aplikaci Socrative používám v matematice, fyzice, ale je použitelná v libovolném předmětu. Používám ve věkovém rozmezí od 1. ročníku SŠ až po maturanty. Mladší žáky momentálně neučím, ale není problém využívat i pro ně.
Na začátku hodiny – rychlý, krátký kvíz (několik jednoduchých otázek) na ověření zvládnutí učiva z minulé hodiny – podle výsledků je pak možné se cíleně vrátit k „problematickým“ otázkám (pokud např. na konkrétní otázku odpoví velké procento žáků špatně – ihned vidím pomocí vizualizace odpovědí a mám možnost okamžité reakce)
Na konci hodiny – ověření porozumění a zvládnutí tématu z dané hodiny.
Tato aplikace nabízí některé funkce, které jsou v jiných placené. Zadání si mohu vytvořit sama nebo použít ty, které byly vytvořeny již někým jiným. Pokud se mi určitá otázka nehodí nebo ji chci změnit, není to problém. Pokud si test vytvářím, nesmím zapomenout vlevo kliknout na kolečko, které označuje správnou odpověď (těch může být více) u dané otázky. Ke každé ještě mohu vložit (pro zpřesnění či zpestření) libovolný obrázek.
V této aplikaci mám jistotu, že žáci ho uvidí v plné kráse. V levé části aplikace je knihovna se všemi mými testy. Pod tím i reports, neboli výsledky žáků. Odpovědi i otázky se mohou zpřeházet. Žák dostane kód a své tempo v odpovídání si může přizpůsobit svým schopnostem. Testy lze řešit jako domácí úkol, soutěž ve škole, na delší písemky. Vyhodnocení je v procentech v barevné tabulce uspořádané sestupně.
učitelka odborných předmětů, Kralovice
V hodině angličtiny i v hodině dějepisu používám na konci hodiny k zopakování probrané látky krátký kvíz v aplikaci Forms. Je to rychlé, děti to baví, samo se to vyhodnotí a já mám okamžitou zpětnou vazbu, zda žáci látku pochopili či ne. I žáci si mohou porovnat své výsledky s ostatními žáky a zjistit na jaké úrovni se jejich znalosti nacházejí.
učitelka AJ a D, SŠ Kralovice
Na opakování látky (zejména posledních 3. ročníků) používám pravidelně aplikaci z Office 365 – MS Forms. Vypracuji v nich závěrečné testy, které budou žáci vyplňovat v rámci závěrečné písemné zkoušky. Je to časově náročnější na přípravu, ale výhodou je, že se v aplikaci mohou různě prohazovat otázky a tak mohu jeden test využít několikrát a mám i jistotu, že žáci od sebe neopisují, protože mají každý jinou variantu. Zároveň mohu test využít i v dalších letech.
učitel odborných předmětů, SŠ Kralovice
Mgr. Michal Pelc
metodik projektu
pelc@kcvjs.cz | +420 602 173 024
@michalpelc41
Ing. Jindřich Wolf
metodik projektu
wolf@kcvjs.cz | +420 731 410 138
Iveta Vejvodová
administrátor projektu
vejvodova@kcvjs.cz | +420 377 350 422
Podpora digitálních kompetencí pedagogických pracovníků | Projekt je financován Evropskou unií